Zespół Szkolno - Przedszkolny w Wąwolnicy
-
Kartka z kalendarza
-
Statystyki
- Odwiedziny: 2452695
- Do końca roku: 249 dni
- Do wakacji: 56 dni
-
Kalendarium
Piątek, 2024-04-26
Imieniny: Marii, Marzeny
Lekcje historii z piosenką. Wyniki plebiscytów klasowych
Zdalnym lekcjom historii towarzyszą często piosenki wybierane przeze mnie tak by ilustrowały przekazywane uczniom w danej klasie treści, poszerzały ich wiedzę, wprowadzały w atmosferę danej epoki i rozgrywających się wówczas wydarzeń oraz uczyły patriotyzmu. Zapytałam o zdanie moich uczniów, które piosenki podobały im się najbardziej. Oto wyniki:
Klasa IV wybierała pomiędzy pięcioma piosenkami powstańczymi (1863), legionowymi i okupacyjnymi. Najbardziej podobała się „Siekiera, motyka…”
Klasy V jako jedyne wyboru nie miały ze względu na średniowieczne treści omawiane w tej klasie. Dotychczas mogli wysłuchać specyficzną „Pieśń wojów Bolesława Krzywoustego” zaczerpniętą z kroniki Galla Anonima w wykonaniu Czesław Niemena i zaśpiewać ją dzięki „gwiezdnemu karaoke”.
Klasy VI mogły wysłuchać trzech piosenek z czasu walk o utrzymanie istnienia Rzeczpospolitej w końcu XVIII wieku i tu bezkonkurencyjny okazał się „Mazurek Trzeciego Maja” („Witaj majowa jutrzenka”), podobała się też piosenka „Krakowiak Kościuszki („Bartoszu, Bartoszu…”) i „Pieśń konfederatów barskich”.
Klasy VII wybierały spośród czterech piosenek z czasu walk o niepodległości 1914-1918 i tu też nie było zdziwienia, gdy uczniowie wskazali jako najlepszą ich zdaniem piosenką „Pierwsza Kadrowa” („Raduje się serce…”), choć głosy uzyskały też „Pierwsza Brygada” i „Leguny w niebie”.
Klasy VIII miały najbardziej ambitne zadanie, gdyż będąc jeszcze na początku nauki zdalnej, przygotowałam im aż 12 piosenek o Żołnierzach Wyklętych: piosenki czterech wykonawców śpiewających o rotmistrzu Witoldzie Pileckim, piosenki czterech wykonawców śpiewających o Danucie Siedzikównie „Ince” i cztery wersje „Marsza Zaporczyków”. W pierwszym przypadku najbardziej podobało się upamiętnienie rotmistrza Witolda Pileckiego wykonane przez Tadka i Firmę oraz Lecha Makowieckiego. O Ince, zdaniem uczniów najlepiej też zaśpiewał Tadek oraz Tula Made , zaś „Marsz Zaporczyków” najlepiej, zdaniem głosujących, wykonali sami Zaporczycy w Kazimierzu Dolnym w 2013 roku choć były też głosy na wersję według zespołu De Press.
Dziękuję wszystkim uczniom, którzy wzięli udział w plebiscytach.
Przykład klas VIII, które obecnie słuchają piosenek z czasów stanu wojennego i upadku komunizmu oraz mogą na ich podstawie wykonywać prace dla chętnych, świadczy, że to nie koniec lekcji historii z piosenkami, dzięki którym nauka historii może być na pewno ciekawsza.
Anna Pardyka