Zespół Szkolno - Przedszkolny w Wąwolnicy
-
Kartka z kalendarza
-
Statystyki
- Odwiedziny: 2438055
- Do końca roku: 256 dni
- Do wakacji: 63 dni
-
Kalendarium
Piątek, 2024-04-19
Imieniny: Alfa, Leonii
Co robić, aby rozwój mowy dziecka przebiegał prawidłowo?
- Od urodzenia mówić do dziecka powoli, wyraźnie językiem dorosłych. Spieszczeń używać tylko w zabawie.
- W okresie kształtowania mowy unikać kontaktów z osobami, które mają wady wymowy, ponieważ może taką wymowę naśladować.
- Nie należy gasić naturalnej skłonności dziecka do mówienia obojętnością, cierpką uwagą, lecz słuchać uważnie wypowiedzi, zadawać dodatkowe pytania.
- Nie wolno poprawiać wymowy dziecka, żądać by kilkakrotnie powtarzało dane słowo, zawstydzać, karać za wadliwą wymowę – hamuje to chęć do mówienia, a co za tym idzie, w konsekwencji – dalszy rozwój mowy. Zachęcać dziecko do mówienia, nawet jeśli ma zaburzoną mowę.
- Wskazane jest częste opowiadanie dziecku bajek, czytanie, wspólne oglądanie filmów i rozmawianie na ich temat.
- Nie należy zaniedbywać chorób uszu, gdyż nieleczone mogą powodować niedosłuch.
- Jeśli dziecko ma nieprawidłową budowę narządów mowy (rozszczepy warg, podniebienia, wady zgryzu), konieczne jest zapewnienie opieki lekarza specjalisty, gdyż wady te są przyczyną zaburzeń mowy.
- Dziecka leworęcznego nie należy zmuszać do posługiwania się prawą ręką w okresie kształtowania się mowy, może to spowodować niepłynność mowy.
- Nie należy wymagać zbyt wczesnego wymawiania głosek takich jak: sz, ż, cz, dż. r. Dziecko nieprzygotowane pod względem sprawności swoich narządów mownych, nie różnicujące jeszcze słuchowo tych dźwięków może je zniekształcać, wymawiać nieprawidłowo. Tworzymy w ten sposób u dziecka wadliwe nawyki artykulacyjne, trudne do zlikwidowania.
- Jeśli dziecko osiągnęło już wiek, w którym powinno daną głoskę wymawiać, a nie robi tego, zasięgnijmy rady logopedy.
- Starać się by zaburzenie mowy zostało usunięte przed podjęciem nauki w szkole.
- Nie utożsamiać mowy pisanej z mówioną, gdyż niekiedy znacząco się różnią.
Opracowała: Anna Kamińska - logopeda
Literatura:
K. Kozłowska: Pomagajmy dzieciom z zaburzeniami mowy. Podręczny poradnik logopedyczny. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1996
E. Spałek, C. Piechowicz-Kułakowska: Jak pomóc dziecku z wadą wymowy. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1996.