Zespół Szkolno - Przedszkolny w Wąwolnicy


  • Kartka z kalendarza


  • Statystyki

    • Odwiedziny: 2438055
    • Do końca roku: 256 dni
    • Do wakacji: 63 dni

  • Kalendarium

    Piątek, 2024-04-19

    Imieniny: Alfa, Leonii


  • Kontakt

    Zespół Szkolno-Przedszkolny w Wąwolnicy

    Tel: (81) 882-50-69

    E-mail:

    zsp@wawolnica.pl 

     

Co robić, aby rozwój mowy dziecka przebiegał prawidłowo?

  • Od urodzenia mówić do dziecka powoli, wyraźnie językiem dorosłych. Spieszczeń używać tylko w zabawie.
  • W okresie kształtowania mowy unikać kontaktów z osobami, które mają wady wymowy, ponieważ może taką wymowę naśladować.
  • Nie należy gasić naturalnej skłonności dziecka do mówienia obojętnością, cierpką uwagą, lecz słuchać uważnie wypowiedzi, zadawać dodatkowe pytania.
  • Nie wolno poprawiać wymowy dziecka, żądać by kilkakrotnie powtarzało dane słowo, zawstydzać, karać za wadliwą wymowę – hamuje to chęć do mówienia,  a co za tym idzie, w konsekwencji – dalszy rozwój mowy. Zachęcać dziecko do mówienia, nawet jeśli ma zaburzoną mowę.
  • Wskazane jest częste opowiadanie dziecku bajek, czytanie, wspólne oglądanie filmów i rozmawianie na ich temat.
  • Nie należy zaniedbywać chorób uszu, gdyż nieleczone mogą powodować niedosłuch.
  • Jeśli dziecko ma nieprawidłową budowę narządów mowy (rozszczepy warg, podniebienia, wady zgryzu), konieczne jest zapewnienie opieki lekarza specjalisty, gdyż wady te są przyczyną zaburzeń mowy.
  • Dziecka leworęcznego nie należy zmuszać do posługiwania się prawą ręką  w okresie kształtowania się mowy, może to spowodować niepłynność mowy.
  • Nie należy wymagać zbyt wczesnego wymawiania głosek takich jak: sz, ż, cz, dż. r. Dziecko nieprzygotowane pod względem sprawności swoich narządów mownych, nie różnicujące jeszcze słuchowo tych dźwięków może je zniekształcać, wymawiać nieprawidłowo. Tworzymy w ten sposób u dziecka wadliwe nawyki artykulacyjne, trudne do zlikwidowania.
  • Jeśli dziecko osiągnęło już wiek, w którym powinno daną głoskę wymawiać,  a nie robi tego, zasięgnijmy rady logopedy.
  • Starać się by zaburzenie mowy zostało usunięte przed podjęciem nauki  w szkole.
  • Nie utożsamiać mowy pisanej z mówioną, gdyż niekiedy znacząco się różnią.

 Opracowała: Anna Kamińska - logopeda



Literatura:

K. Kozłowska: Pomagajmy  dzieciom z zaburzeniami mowy. Podręczny poradnik logopedyczny. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1996
E. Spałek, C. Piechowicz-Kułakowska:  Jak pomóc dziecku z wadą wymowy. Oficyna Wydawnicza  Impuls, Kraków 1996.